OKTOBER 2014

Artikel 1: Slabakkende economie doet brandstofprijzen dalen

 

Datum: 6/10/2014

Samenvatting: De maximumprijs van diesel  bedraagt 2,6 cent per liter. Dit is het gevolg van de schommelingen  van de noteringen van de olieproducten zegt de FOD Economie. Het is de laagste prijs sinds eind juni 2011. 

Motivatie: In dit artikel gaat het over een prijsdaling van diesel. Aan de hand van dit artikel kunnen de leerlingen zelf een vraag- en aanbodcurve tekenen over dit fenomeen of je kan de leerlingen zelf laten omschrijven wat er met de curves zal gebeuren. Dit artikel kan gebruikt worden als inleiding of op een toets. 

Bronnen:

  1. De Redactie. (6 oktober 2014). Slabakkende economie doet brandstofprijzen dalen. Geraadpleegd op 6 oktober 2014, via https://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.35973?video=1.2111807.
  2. Belga. (6 oktober 2014). Dieselprijs naar laagste peil in meer dan drie jaar. Geraadpleegd op 6 oktober 2014, via https://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2076992/2014/10/06/Dieselprijs-naar-laagste-peil-in-meer-dan-drie-jaar.dhtml.
 

Artikel 2: Griekse economie groeit na zes jaar opnieuw

Datum: 7/10/2014

Samenvatting: De Duitse bondskanselier Angela Merkel zei na een ontmoeting met de Griekse premier Antonis Samaras dat de herstructureringen in Griekeland een positief effect hebben. De Griekse regeringsleider zei dat de Griekse econmie in het derde kwartaal uit de recessie is geklommen. Griekeland heeft na zes jaar de crisis vaarwel gezegd. Enkel de hoge werkloosgraad is nog zorgwekkend. Al sinds 2010 kreeg het land internationale hulp om zijn schulden achter zich te laten. 

Motivatie: Je leest steeds negatief nieuws over Griekeland, eindelijk kan het eens positief nieuws verkondigen. De verschillende maatregelen van Europa hebben goed geholpen en er is geen nieuw hulppakket nodig. Veel leerlingen zijn op de hoogte over de crisis in Griekeland. Ik vind het belangrijk om duidelijk te maken dat de maatregels hebben geholpen en dat het weer beter gaat met het land. Sommige leerlingen zijn op vakantie geweest in Griekeland en hebben misschien wel zelf de crisis onder ogen gezien. 

Bronnen

  1. Haeck, P. (7 oktober 2014). Griekse economie groeit weer. Geraadpleegd op 7 oktober 2014, via https://www.tijd.be/dossier/Europareeks/Griekse_economie_groeit_weer_in_2014.9416295-3140.art .

  2. Belga. (23 september 2014). Griekse economie groeit na 6 jaar opnieuw. Geraadpleegd op 7 oktober 2014, via https://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2098875.

     

 

Artikel 3: Voorzitter Wereldbank: 'Ebola bedreigt de toekomst van heel Afrika'
 

Datum: 9/10/2014

Samenvatting: De verspreiding van Ebola kan volgens Jim Yong Kim, de voorzitter van de Wereldbank, zorgen voor een verlies aan economische groei van 32,6 miljard dollar tegen het eind van volgend jaar in Afrika. Zo staat volgens hem de toekomst van het volledige Afrikaanse continent op het spel indien de internationale gemeenschap er niet in slaagt de verspreiding van Ebola te stoppen. 

Motivatie: Veel mensen zijn bekommerd om de ziekte Ebola. Ze zijn bang dat de ziekte nog meer slachtoffers maakt en dat het zich nog verder verspreidt. Wat ook niet mag vergeten worden is de economische kant. De economie van Afrika staat op het spel waardoor de toekomst van het continent er niet rooskleurig uit ziet. Verschillende landen zijn al in actie gekomen om hulp te bieden en om er voor te zorgen dat het niet erger wordt. Het is belangrijk dat iedereen op de gevolgen van Ebola wordt gewezen.

 

 

 

 

 

Bronnen:

  1. Voorzitter Wereldbank: “Ebola bedreigt de toekomst van heel Afrika”. (9 oktober 2014).Geraadpleegd op 9 okotber 2014, via https://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/2080874/2014/10/09/Voorzitter-Wereldbank-Ebola-bedreigt-de-toekomst-van-heel-Afrika.dhtml.
  2. Word bank chief warns africa's futur may be at stake. (9 oktober 2014). Geraadpleegd op 9 oktober 2014, via https://www.itv.com/news/update/2014-10-09/world-bank-president-future-of-africa-may-be-at-stake/.
  3. Lectrr. (20 oktober 2014).Cartoon van de dag – oktober 2014. Geraadpleegd op 1 november 2014, via https://www.standaard.be/cnt/DMF20141001_01297403?pid=4302432.

 

 

 

Artikel 4: 25 banken slagen niet in de stresstest

 

Datum: 26/10/2014

Samenvatting:  Het artikel gaat over de stresstest die de ECB heeft uitgevoerd bij de Europese banken. De ECB nam afgelopen jaar de balansen van de 130 grootste Europese banken onder de loep. De bedoeling hiervan is om de waarde van hun bezittingen en de risico's die ze lopen in te schatten. Doormiddel van de stresstest kan men zien of ze bij een diepe economische crisis overeind zouden blijven. 25 banken slaagden niet op de stresstest. Hieronder waren er maar liefst 11 Italiaanse banken. 

Motivatie:  Veel leerlingen zullen zich vragen stellen hoe een bank zomaar failliet kan gaan. In dit artikel wordt er uitgelegd wat de Stresstest doet en waarvoor ze gebruikt wordt. Je kan dit artikel ook gebruiken wanneer je de taken van de Europese Centrale Bank bestudeert. 

 

Bronnen

  1. Hasseleta. (26 oktober 2014). Stresstest Europese banken. Geraadpleegd op 26 oktober 2014, via https://album.gva.be/foto/Cartoons/id753358-photos.aspx#fotol.
  2. VTM Nieuws. (26 oktober 2014). Banken slagen niet in stresstest. Geraadpleegd op 26 oktober 2014, via https://nieuws.vtm.be/buitenland/113659-25-banken-slagen-niet-stresstest.

Artikel 5: Werkloosheidsgraad eurozone stabiel op 11,5 procent

 

Datum: 31/10/2014

Samenvatting:  Het artikel vergelijkt de werkloosheidsgraad van dit jaar met vorig jaar. Zo was de werkloosheidsgraad in de eurozone vorig jaar 12 procent en dit jaar 11,5 procent. De landen met de laagste werkloosheidsgraad zijn Duitsland en Oostenrijk. De landen met de hoogtste werkloosheidsgraad zijn Griekenland en Spanje. België bevindt zicht onder het gemiddelde van de eurozone. Finland en Frankrijk hebben de grootste toename in de werkloosheidsgraad gemaakt. 

Motivatie: Het artikel behandelt de werkloosheidsgraad. Dit kan tijdens de les gebruikt worden als bron van informatie. Het artikel heeft de cijfers in een leuke vergelijkende tekst gegoten. Dit is voor de leerlingen aangenamer dan een simpele lijst met cijfers. De werkloosheidsgraad komt voor in de leerplannen economie en komt dus aan bod in de lessen. Er wordt ook een duidelijk verschil aangetoont tussen de EU-land en de eurozone. Dit is ook interessant om te bespreken tijdens de lessen en hier verder over uit te breiden. 

Bronnen

  1. Werkloosheidsgraad eurozone stabiel op 11,5 procent. (31 oktober 2014). Geraadpleegd op 31 oktober 2014, via https://trends.knack.be/economie/bedrijven/werkloosheidsgraad-eurozone-stabiel-op-11-5-procent/article-normal-507121.html.